W dniach 7-8 września mieliśmy niecodzienną okazję uczestniczyć w interaktywnej wystawie komputerów i gier sprzed kilku dekad. Były to komputery i konsole z lat 80-tych i 90-tych, a nawet z końca lat 70-tych. Młodsze pokolenie mogło zapoznać się ze sprzętem z epoki i zobaczyć „jak to kiedyś było”, natomiast trochę starszych odwiedzających zabraliśmy w sentymentalną podróż do przeszłości. W czasie wystawy można też było obejrzeć popularne czasopisma z lat 1990-1999, takie jak „Magazyn Amiga”, „Secret Service”, „Top Secret” czy „Świat Gier Komputerowych”. Odwiedzający wystawę mogli też nabyć gadżety nawiązujące do retrogamingu – kubki, koszulki, magnesy czy maskotki.
Najstarszym egzemplarzem na wystawie był produkowany od 1976 roku Gamatic 7600, będący odmianą wydanej w 1975 roku gry telewizyjnej Pong, produkowanej przez Atari. W Polsce tego typu konsola była produkowana w latach 1979-1981 przez wrocławskie zakłady Elwro pod nazwą „Television Game 10” (TVG-10), a w latach 1981-1984 produkcję przeniesiono do firmy Ameprod. W naszym kraju wyprodukowano łącznie około 100 tysięcy egzemplarzy tej platformy.
Kolejnym, dość unikatowym sprzętem na wystawie był Videopac G7000 (w USA wydany pod nazwą Magnavox Odyssey), wprowadzony na rynek w 1978 roku i produkowany głównie przez firmę Philips. Nowością na rynku tego typu urządzeń było wprowadzenie do Videopaca pełnej klawiatury, modułu syntezy mowy oraz prototypu obecnego joysticka. Komputer posiadał slot na kartridże z grami. Łącznie na Videopaca powstało około 50 gier.
Bardziej znanym sprzętem na polskim rynku była konsola Atari 2600 (początkowo znana jako Atari VCS) i jej licznie produkowane klony. Wprowadzona na rynek w 1977 roku, w USA sprzedawana do 1989 roku, a w Azji do wczesnych lat 90-tych. Przez ten czas wyprodukowano łącznie 25 milionów sztuk, a liczba stworzonych gier przekroczyła 900 sztuk. Była to najlepiej sprzedająca się konsola tzw. drugiej generacji.
Obecnie można kupić odświeżoną wersję tej konsoli pod nazwą Atari Flashback, wyposażoną m.in. w złącze HDMI.
Konsola prezentuje się na zdjęciu z prawej strony.
Atari 65XE – komputer produkowany od 1985 roku, następca modelu Atari 800XL. Dość popularny w Polsce, można go było kupić w sieci sklepów Pewex, oraz w innych placówkach zajmujących się sprzedażą sprzętu elektronicznego. Podstawowym nośnikiem danych była kaseta magnetofonowa. W naszym kraju ten model był popularny do połowy lat 90-tych.
Sega Mega Drive – 16-bitowa konsola wprowadzona w 1988 roku na rynek japoński i w 1989 roku na europejski. Produkcja konsoli została zakończona w 1997 roku. Najlepsza konsola wydana przez firmę Sega, skutecznie konkurująca z Nintendo. Najbardziej znaną grą z tej platformy jest „Sonic”.
Super Nintendo (SNES) – 16 bitowa konsola Nintendo, będąca odpowiedzią na konkurencyjną konsolę Sega Mega Drive. Wprowadzona na rynek w 1990 roku w Japonii, w 1991 w USA i w 1992 roku w Europie. Najlepiej sprzedająca się konsola w erze 16-bitowców, łącznie sprzedano 46 milionów sztuk. Sama konsola technologicznie była słabsza od Segi Mega Drive. Nintendo ominęło ten problem dodając do kartridży układy wspomagające. Zdarzało się nawet, że cart z grą przewyższał technologicznie samą konsolę.
Ciekawym wątkiem w historii SNES było opracowanie dla niej napędu CD-ROM. Nintendo początkowo pracowało nad tym rozwiązaniem z firmą Sony. Niestety projekt upadł, bo obie firmy miały własną odmienną wizję. Nintendo chciało, aby CD-ROM był dodatkiem do konsoli SNES, natomiast Sony chciało stworzyć nową 32-bitową platformę mogącą opcjonalnie uruchamiać gry z SNES. Nintendo po cichu zerwało współpracę z firmą Sony i zawarło współpracę z Philipsem, o czym Sony dowiedziało się nie bezpośrednio, a z mediów. Wkrótce współpraca Nintendo z Philipsem też została zerwana i firma rozpoczęła pracę nad nową konsolą Nintendo 64. Sony, dysponując zaawansowanym projektem, próbowało nawiązać współpracę z firmą Sega, niestety bezskutecznie, bo szefostwo Segi stwierdziło, że Sony nie ma w ogóle doświadczenia na rynku gier. W końcu Sony dopracowało samodzielnie swój system i wprowadziło na rynek w 1994 roku konsolę Sony Playstation, która podbiła rynek, a jej kolejne wersje stworzyły z Sony potentata na rynku gier.
Na zdjęciu poniżej 2 konkurencyjne konsole - Super Nintendo (po lewej) i Sega Mega Drive (po prawej)
Commodore 64 – 8-bitowy komputer wprowadzony na rynek w 1982 roku. Był to najlepiej sprzedający się komputer w historii. Łącznie sprzedano ponad 30 milionów sztuk, dzięki czemu został wpisany do Księgi Rekordów Guinnesa. Oficjalnie produkcja zakończyła się w 1993 roku. W Polsce sprzedawany głównie w sieci sklepów Baltona, po 1990 roku do nabycia praktycznie w każdym sklepie RTV. Na C64 wydano tysiące gier i programów użytkowych. Podstawową pamięcią masową była taśma magnetofonowa, dedykowana stacja dyskietek 5,25 cala kosztowała prawie tyle co komputer. Do C64 można też było podłączyć drukarkę, modem ploter czy pióro świetlne.
W październiku 2019 roku do sprzedaży trafi odświeżona wersja tego komputera pod nazwą „The C64” wyposażona w 64 gry i oczywiście port HDMI umożliwiający podłączenie do nowego telewizora. Ponadto będzie można uruchamiać klasyczne gry z C64 – wystarczy plik z obrazem gry skopiować na pendrive i włożyć do portu USB.
Na zdjęciu poniżej Commodore 64 znajduje się po lewej stronie - ten egzemplarz to wersja C64C produkowany od 1986 roku.
Amiga 500 – 16-bitowy komputer, wprowadzony na rynek w 1987 roku przez firmę Commodore. Amiga była maszyną, która wyprzedziła epokę. Oszałamiające na tamte czasy możliwości graficzne i dźwiękowe najbardziej oddawały gry tworzone na ten komputer. To na Amigę powstały gry znane do dziś: „The Settlers” , „Another World”, „Worms”, „Civilization”. Na początku lat 90-tych firma Electronic Arts wydała na Amigę swój sztandarowy produkt: edytor grafiki Deluxe Paint, który stał się zaczątkiem wielu karier dzisiejszych grafików.
Na komputery PC powstał bardzo dobrze dopracowany programowy emulator Amigi – WinUAE.
Do różnych modeli Amigi do dzisiaj jest produkowany osprzęt – moduły pamięci RAM, karty procesorowe, graficzne i dźwiękowe. Wydawane są też gry i programy użytkowe.
Wszystkie eksponaty prezentowane podczas wystawy zostały dostarczone przez Fundację Promocji Retroinformatyki „Dawne Komputery i Gry” z Pabianic. Wystawę obsługiwał Pan Przemysław Wrona. Dziękujemy za miło spędzony czas!
Mirosław Szylkiewicz