Miejscowość Modła
Położona 22 km na północny wschód od Bolesławca przy dawnej drodze powiatowej Bolesławiec - Modła i linii kolejowej Berlin - Wrocław. Nazwa wsi ma prawdopodobnie korzenie słowiańskie. Pierwszy raz wspomniana w dokumencie księżnej świdnicko-jaworskiej Agnieszki z 1381 r. pod nazwą "Model". Dawny ośrodek hutnictwa żelaza opartego na rudach bagiennych. W 1425 r. wymieniana jest tutaj kuźnica żelaza, a w 1475 r. nawet dwie. W 1854 r. uruchomiona została huta żelaza ("Huta Wilhelminy"), którą po II wojnie światowej podporządkowano Odlewni Żelaza "Gromadka". Od 1872 r. Modła posiada bezpośrednie połączenie kolejowe z Legnicą i Żaganiem.
Zabytki we wsi Modła, które warto zobaczyć:
• Zamek: niestety pozostały po nim tylko ruiny. Był to renesansowy pałac wzniesiony przez Mikołaja von Bibrana w latach 1564-1567. Pozostał po nim wykuty portal informujący niegdyś o wzniesieniu pałacu, a obok niego można zobaczyć herby rodowe von Bibran, von Hocke, von Kromenau i von Reder. W 1769 r. do głównego zrębu budowli dostawiono dwa skrzydła oraz wyjście do ogrodów otaczających zamek od zachodu. W latach 30-tych XIX w. baron von Block-Bibran przebudował pałac, a od zachodu dostawił skrzydło łączące oranżerię z zamkiem. W latach 60-tych Auriel hrabia von Rittberg przeprowadził kolejną wielka przebudowę i renowację. Tuż po zajęciu terenów przez Sowietów w zamku utworzono szpital wojskowy. Niestety tak jak w wielu innych przypadkach pięknych, zabytkowych pałaców i zamków w Polsce i ten w latach 50-tych, został doszczętnie zniszczony. Smutne a jednocześnie bardzo prawdopodobne jest to, że za kilkanaście lat po zamku nie będzie żadnego śladu. W pobliżu znajduje się zabytkowy park i zabudowania gospodarcze.
• Dwie zabytkowe bramy znajdują się na byłym terenie dworskim. Górna brama (Obertor) jest od strony kościoła, a Dolna Brama (Untertor) od strony huty. Obie zostały wykonane z piaskowca w II połowie XIX w., każda składa się z czterech neogotyckich wieżyczek. Na nich od strony wewnętrznej umieszczone są widoczne do dzisiaj tarcze herbów, należących do miejscowych dziedziców.
• Kościół parafialny p.w. Matki Bożej Różańcowej: kościół w Modłej powstał z inicjatywy M. von Bibrana w 1580 r.. Przejęty przez katolików (1654) został później zwrócony ewangelikom. Obecny powstał w latach 1875-1877 po pożarze starszego kościoła w 1874 r.. Wzniesiony został w stylu neogotyckim. We wnętrzu zachowała się kamienna chrzcielnica z herbem Bibranów i datą 1580 r.. Na 33 metrowej wieży obok zegara znajduje się lany za spiżu dzwon z 1819 r..
• Grobowiec małżeństwa Hermanna i Pauliny: znajduje się na przykościelnym cmentarzu w formie marmurowego krzyża, stojącego na prostokątnym cokole pokrytym napisami. Państwo Wiedemann od 1875 roku byli właścicielami zakładów hutniczych w Gromadce i Modłej.
• Mouzoleum rodu Rittberg: wykonane jest z piaskowca, najpiękniejszy a jednocześnie największy tego typu obiekt w okolicach Bolesławca.
• Dąb Pokoju: znajduje się obok kościoła, posadzony został z okazji zwycięstwa w wojnie polsko-pruskiej 1870-1871.
• Pomnik stojący przed Dębem Pokoju, który obecnie pełni funkcję kapliczki przydrożnej.
• Zabytkowe budynki: nr 93 z datą 1908, nr 94 pochodzące z XVIII wieku, obok niego z nr. 95 stara kuźnia, dziś już nieczynna.
• Zakład hutniczy "Zakład Odlewnia Żeliwa Gromadka. Wydział Modła": na ceglanej fasadzie fabryki widnieją typowe symbole hutnicze i datę przebudowy - 1920, na innych gmachach przemysłowych również umieszczono metalowe znaki i daty (na jednym 1880, za bramą 1894 zaś na hali formierni symbol AGR 1937 - czyli Aurel Graf Rittberg.
• Młyn w Modłej swoje istnienie zawdzięcza gospodarczej działalności wsi. 3 marca 1712 roku został kupiony przez Fryderyka Henryka barona von Bibran sprzedany mistrzowi młynarskiemu Hansowi Krzysztofowi Hoffmanowi za 600 talarów. W rękach jego rodziny młyn znajdował się do roku 1814, kiedy to przeszedł w posiadanie Jana Bogumiła Tschierschke za 2500 talarów. Rodzina ta władała młynem do czasu, aż odkupił go, od nich, miejscowy dziedzic von Rittberg. W 1905 młyn został przebudowany i założono w nim nowe maszyny.